Przyczyny występowania i sposoby na opanowanie mdłości w ciąży

mdłości w ciążyMacierzyństwo jest spełnieniem marzeń wielu kobiet. Czekają one nie tylko na pozytywny wynik testu czy pierwsze zdjęcie usg, ale także na te mniej przyjemne dolegliwości, które świadczą o tym, że niedługo zostaną mamami. Mdłości w ciąży należą do najpopularniejszych przypadłości niemal wszystkich przyszłych mam. Mimo tego, że są nieprzyjemne i krepujące to mają pozytywne znaczenie. Nie trwają też zbyt długo, bo już ok. 12. tygodnia ustępują całkowicie lub ich częstotliwość znacznie się zmniejsza, przez co nie obciążają organizmu i nie uniemożliwiają wykonywania codziennych obowiązków.

 

Mdłości w ciąży – pozytywna oznaka nadchodzących zmian

Partnerzy starający się o dziecko z utęsknieniem czekają na pierwsze oznaki ciąży. Gdy już się one pojawią, przychodzi czas na mniej przyjemne dolegliwości. Mdłości w ciąży mogą pojawić się już w 4. tygodniu i trwać przez kolejne osiem. Świadczą jednak o pozytywnych zmianach zachodzących w organizmie. Związane są z podwyższeniem poziomu progesteronu, czyli hormonu odpowiadającego za utrzymanie ciąży. Oprócz tego mdłości mogą ochronić rozwijające się dziecko przed dostarczeniem mu niektórych szkodliwych składników pokarmowych spożywanych przez mamę. Kobiety w tym okresie są szczególnie wrażliwe na zapachy jedzenia, dzięki czemu nieświeże lub ciężkostrawne jedzenie od razu wzbudzi wątpliwości i nie trafi na talerz ciężarnej. Nudności są dużym obciążeniem dla organizmu, mogą prowadzić do osłabienia, odwodnienia, utraty wielu składników odżywczych, dlatego warto w tym czasie uzupełniać poziom witamin i minerałów oraz nawadniać organizm. W skrajnych przypadkach niezbędna może być wizyta w szpitalu i podanie preparatów stabilizujących funkcjonowanie organizmu.

mdłości w ciążyJak zapobiegać mdłościom w ciąży?

Drażniące zapachy często źle wpływają na wiele przyszłych mam. Nudności nie są jednak objawem, który mają wszystkie kobiety. Gdy jednak mdłości w ciąży się pojawią, warto wykorzystać sposoby, które pomogą je zahamować oraz poprawić samopoczucie i ogólną kondycję organizmu. Duży wpływ na częstotliwość tych dolegliwości ma dieta – kobiety w ciąży powinny pamiętać o regularnych niewielkich posiłkach, spożywanych przynajmniej co dwie godziny. Jednak nie powinny one zbyt często jeść tłustych smażonych potraw. Wiele kobiet zaleca także małe przekąski przed snem i zaraz po przebudzeniu – warto wtedy sięgnąć po sucharka, kakao, suszone owoce, płatki migdałowe lub herbatki ziołowe. Niezbędna jest także odpowiednia ilość wody w organizmie. W tym celu najlepiej pić niegazowaną wodę z dodatkiem świeżego imbiru i miodu, które działają bakteriobójczo, przeciwgrzybiczo i przeciwzapalnie.

Przyszła mama oprócz zdrowej zbilansowanej diety, powinna stosować się też do zaleceń dotyczących snu i odpoczynku – wtedy jej organizm się regeneruje i wycisza, stabilizuje się także poziom wielu hormonów.

Ciąża to piękny czas okupiony zarówno szczęściem, jak i znacznie mniej komfortowymi dolegliwościami. Trzeba jednak pamiętać, że to jedynie chwilowe i już za kilka miesięcy nie tylko odejdą one w zapomnienie, ale także zacznie się najważniejszy rozdział w życiu powiększającej się rodziny.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: